چرا نورپردازی میکنیم؟
نورپردازی برای روشن کردن سوژه نیست. بلکه برای تأکید بر سطوح شکل و جنس سوژه و حتی کم جلوه دادن آن است ،که ما میتوانیم با ایجاد سایه و روشن آثار افسون کننده زیبا و رؤیایی خلق کنیم.
میتوانیم با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه توجه بیننده را به نمای خاصی جلب کنیم. میتوانیم نما را برجسته و چشمگیر و نمای دیگری را بیاهمیت و سرخورده نشان دهیم.میتوانیم کوتاه را بلند و بلند را کوتاه کنیم.چاق را لاغر و لاغر را چاق و فربه نشان دهیم. بهطورکلی میتوانیم ظاهر سوژه را بهطورکلی تغییر دهیم. آیا نمیدانید مهمترین مطلب در عکاسی نورپردازی پردازی است؟پس با ما همراه باشید...
رنگها: قبل از هر چیز در مورد اجسامی که میخواهیم عکس بگیریم صحبت میکنیم. سوژههایی که موردنظر شماست خارج از دنیای رنگها نیستند و ترکیب رنگها در کنار هم عکس را پر از زیبایی و جذابیت میکند ولی بحث ما ترکیب نیست و خودرنگ جهت نورپردازی برای ما مهم است به نظر شما رنگ سوژه چه مقدار در نورپردازی تأثیرگذار است آیا میتوان برای رنگهای متفاوت شرایط یکسان در نظر گرفت جواب منفی است. دوستان شما نمیتوانید برای یک گربه سیاه و یک خرگوش سفید یک شرایط را در نظر بگیرید زیرا تصویر یا بسیار روشن خواهد شد و یا بسیار تیره و خاکستری. پس ما نیازمند به پدیده نورسنجی هستیم و سپس نورپردازی.
وقتی بتوانیم نور را خوب و بهجا بتابانیم سفیدیها به معنای واقعی سفیدند و سیاهیها همیشه و درست سیاهاند و اجسام رنگی رنگ طبیعی خود را دارد و حتی خاکستری نخواهند بود. سیستم داخلی دوربین سعی میکند با طیف ۱۱ درصد نورسنجی کنند که نتیجه عکسی تیره و خاکستری است .برای حل مشکل باید دیافراگم را تغییر دهید یعنی بعد از نورسنجی برای اجسام سفید و منعکسکننده دیافراگم بازتر و برای اجسام مشکی و جذبکننده دیافراگم را یک گام بیشتر ببنیم تا عکسهای ما در نورپردازی موجب مشکل نشود این روشی است برای تمام روشهای نورپردازی...
سایهها: چرا عکسهای ما با عکسهای عکاسان حرفهای تفاوت دارد؟ وقتی تمام لوازم نورپردازی را در اختیارداریم چرا عکسهای ما با عکسهایی که در نت و یا مجله مشاهده میکنید فرق دارد؟ آیا این عکسهای ادیت شدهاند؟ بهراستی نه دوستان تنها تفاوت شما و عکاسان حرفهای استفاده بهینه از نور است. نور خالک سایههاست. سایهها راز زیبایی تصویر هستند و تصویر نتیجه خلاقیت شناخت و علم عکاس میباشد سایهها بهشدت به فضای حسی نورپردازی کمک میکند. در اینجا به دو نوع سایه بسنده میکنیم:
سایه پیوسته(attachedshadow) و سایه افکنده(cast shadow) در اتاق آتلیه وقتی سوژه روبروی نور است بخشی از آن در تاریکی قرار میگیرد و سایه پیوسته ایجاد میکند و وقتی سوژه بین نور و دوربین قرار میگیرد یعنی وقتی نور اصلی از پشت سوژه یا با زاویه بازتری تابیده میشود سایه افکنده ایجادشده است شناخت این دو روش بهراحتی کمکی خواهد بود برای روشهای نورپردازی که در آینده قرار است صحبت کنیم.
کیفیت: کیفیت در نورپردازی به دو نوع سخت و نرم تقسیم شود وقتی نور سخت و نرم را بشناسیم درواقع کیفیت نورپردازی خود را بالابردهایم در نور سخت از نور شدید استفاده میکنیم در این حالت سایهها ایجادشده کاملاً مشخص و تند هستند و بافتها و کنارههای تیزتری ایجاد میشود. در نور نرم، نورها بهوسیله تجهیزاتی پخششده و شدت نور نرم و ملایمتر است و تضاد بین نور و سایه لطیف و ملایم است جهت:جهت به مسیری اشاره میکند که نور را به سوژه میتابانیم. شناخت جهت نیاز مبرم نورپردازی است
مثلث نوردهی:آلای برایان پترسون در کتاب خود به نام مفاهیم نوردهی از سه فاکتور اصلی نوردهی تحت عنوان مثلث نوردهی نام میبرد.
این سه فاکتور اصلی عبارتاند از:
۱.حساسیت:(ISO)میزان حساسیت حسگر دوربین به نور
۲.دیافراگم: میزان گشودگی روزنه عبور نور
۳.سرعت شاتر: زمان باز بودن پرده شاتر دوربین
نکته مهم: تغییر در هر یک از فاکتورهای فوق بر روی برگ فاکتورهای دیگر اثر میگذارد بدین معنی که نمیتوانید یکی از فاکتورها را بدون توجه به بقیه فاکتورها را در نظر بگیرید.
تشابه: میتوانید دوربین خود را بهصورت پنجرهای با دربهای قابل باز و بسته شدن در نظر بگیرید.
در این مثال دیافراگم اندازه پنجره میباشد هر چه اندازه بزرگتر باشد نور بیشتری وارد اتاق میگردد سرعت شاتر همان مدت باز بودن پنجره است هرچه زمان باز بودن بیشتر باشد نور بیشتری وارد اتاق میشود در همین حال تصور کنید شما در این اتاق بوده و عینک آفتابی بر چشم داری در این حالت حساسیت چشمان شما به نور کم میباشد حساسیت پایین راههای مختلفی برای افزایش نور اتاق وجود دارد شما میتوانید زمان باز بودن پنجره را افزایش دهید سرعتهای پایین شاتر یا اندازه پنجره را افزایش دهید دیافراگم بازحساسیت بیشتر.
جمعبندی: تسلط بر تکنیک نورهای مستلزم صبر و کسب تجربه میباشد. توجه داشته باشید که تغییر هر یک از فاکتورهای نوردهی نهتنها بر نوردهی تأثیر بلکه بر جنبههای دیگر نیز اثر میگذارد تغییر دیافراگم باعث تغییر عمق میدان تغییر حساسیت باعث تغییر نویز تصویر و تغییر سرعت شاتر باعث تغییر نحوه ثبت سوژههای متحرک میگردد.